יום רביעי, 30 במרץ 2016

חוק הרמזור הקצר\המתחלף


והפעם קצת מתמטיקה שימושית.

המון פעמים קורה לי שאני עומד ברמזור קצר וצריך לחכות כמה סבבים של ירוק עד שאוכל לעבור.
שמתי לב לעובדה המעניינת הבאה: אם כל המכוניות שלפניי בטור מתחילות לנסוע באור הירוק הנוכחי לפני שהרמזור מתחלף לאדום, ואז הרמזור מתחלף לאדום אני אוכל להגיד בוודאות שאני אעבור את הצומת בפעם הבאה שהרמזור יהפוך לירוק.

לא חשבתי על זה הרבה זמן או באופן רציף, רק כשהייתי נתקע ברמזור קצר או עמוס, אבל תמיד סיקרן אותי אם יש לזה הסבר מתימטי ואם זה באמת ״חוק טבע״.
היום נראה לי שמצאתי הסבר מניח את הדעת למה זה קורה, לפחות מבחינה תיאורטית.

כאשר המכוניות במצב עמידה ונניח שכל המכוניות הן פרטיות באורך עד 5 מטר והן שומרות ביניהן על מרחק מינימלי נניח מטר אחד.
במצב של נסיעה איטית המרחק בין המכוניות גדל ומוכפל כך שאם במצב עמידה המרחק בין החלק הקדמי של מכונית לחלק הקדמי של המכונית אחריה הוא 6 מטר, בנסיעה איטית המרחק ביניהן הוא לפחות 12 מטר.
זאת אומרת שאורך טור המכוניות שלפני הוכפל.
מכיוון שאורך הטור שלפני הוכפל והמרחק לרמזור נשאר קבוע זה אומר שחצי מהמכוניות שלפני עברו את הרמזור, כך שאם כל הנתונים יישארו זהים ברמזור הירקו הבא אוכל לעבור את הצומת. אחחח......

כמובן שבעולם האמיתי יש משאיות, אוטובוסים, אנשים שנרדמו או מתעסקים עם הווטסאפ. אבל למה לבלבל עם העובדות.

תארו לכם עולם שבו כאשר הרמזור היה מתחלף לירוק כל המכוניות היו מתחילות לנסוע מיידית בתיאום - מאיצות בדיוק באותו קצב ושומרות על המרחק שהיה בינהן במנוחה. בעולם כזה פי שתיים מכוניות היו מצליחות לעבור בכל רמזור ירוק... זה היה פותר הרבה עומסי תנועה! עכשיו רק צריך להמציא מכשיר שייאפשר את זה או להכניס את זה לאלגוריתם של הרכב של גוגל. אני זוכר במעורפל שפעם ראיתי תוכנית (נראה לי זה היה תצפית עם יעל דן) שבה תכננו שמכוניות ייסעו אוטונומית בטורים ארוכים אחרי משאיות. לא שראיתי את זה קורה אבל בטח אפשר להתבסס על אותה טכנולוגיה.